Zaut is een knus fonduerestaurant in de binnenstad van Hardenberg. De vraag van eigenaresse Annemarie:
“We moeten iets met onze socials, maar ik weet niet precies hoe.”
Tijdens ons kennismakingsgesprek ging het al snel over zichtbaarheid, reserveringen en rustige dagen. Het echte doel werd duidelijk: meer gasten (die vooraf reserveren), zodat het rust geeft in de planning én in het hoofd.
Op basis daarvan maakte ik een plan dat past bij het merk, het doel én het beschikbare budget.
Toen ik Annemarie vragen stelde over haar restaurant, werd al snel duidelijk:
ze weet heel goed waar Zaut voor staat. En dat geldt voor veel ondernemers.
Alleen: iets in je hoofd hebben is iets anders dan het concreet kunnen maken, onderbouwen en gebruiken. Daarom help ik om dit te verwoorden, zo hebben we een duidelijke basis om alle keuzes op te baseren.
Je wilt geen stapel losse ideeën, maar één verhaal waar je echt wat mee kunt.
Visueel overzicht van missie, visie, kernwaarden en merkbelofte, zoals hierboven
Beschrijving van de verschillende doelgroepen
Analyse van de belangrijkste concurrenten
Strategische kansen: van uitstraling tot sales en platformkeuze
Lange termijndoelen, afgestemd op wat haalbaar en relevant is
KERNWAARDE KWALITEIT
Doel van deze serie:
– structureel zichtbaar zijn
– variatie in aanbod laten zien
– uitstraling van socials verbeteren
De beelden volledig met ai gemaakt waardoor het binnen het budget mogelijk was. Natuurlijk wel vooraf gecontroleerd door Annemarie, zodat ze de juiste verwachtingen scheppen.
KERNWAARDE GEZELLIGHEID
Doel van deze serie:
– bereik vergroten
– persoonlijkheid laten zien
– jongere doelgroep aanspreken
– tonen wat fondue eigenlijk is
In de video’s zie je eigenaresse Annemarie gekke dippers uitproberen met de vraag: dip.. of skip?
Resultaat
– 43% meer weergaven op Instagram dan normaal
– een kijktijd van gemiddeld 10 seconden
Daarmee laat de video zien dat het aanspreekt én aansluit bij de doelgroep van Zaut.
KERNWAARDE GASTVRIJHEID & GEZELLIGHEID & KWALITEIT
Doel van deze serie:
– zichtbaarheid vergroten
– kernwaarden zichtbaar maken
– vertrouwen en herkenning opbouwen
– laten zien wat Zaut allemaal doet en heeft
Dit soort content is perfect om zelf te maken als ondernemer. Denk aan: de voorbereiding in de keuken, een kijkje in het restaurant of een spontaan moment met gasten. Het hoeft niet perfect als het maar echt is!
KERNWAARDE GEZELLIGHEID
Doel van deze serie:
– mensen motiveren om te reserveren
– bereik vergroten buiten de bestaande volgers
– slim inspelen op pieken en dalen
Voor Zaut maakte ik meerdere advertenties die ingezet kan worden als het rustig is, of juist wanneer er veel potentiële gasten in de buurt zijn, zoals toeristen of dagjesmensen. Ideaal om op het juiste moment, op de juiste plek, zichtbaar te zijn.
Door duidelijk ‘Hardenberg’ te noemen voelt het ook relevant voor mensen die Zaut nog niet kennen.
KERNWAARDE GEZELLIGHEID
Doel van deze serie:
– meer reserveringen
– inhaken op seizoenen en situaties
– consistentie in uitstraling
Herinner gasten aan gezellige momenten om te reserveren zoals valentijnsdag, moederdag of perfect voor fondue: koud weer. Ik maakte een lijst met relevante inhaakmomenten en ontwierp een template voorbeeld dat gemakkelijk in te vullen is.
Niet alles hoeft online, met print maak je jouw boodschap zichtbaar op het juiste moment,
op de juiste plek.
KERNWAARDE GEZELLIGHEID & GASTVRIJHEID
Doel van flyer
– gasten terug laten komen op een rustige dag
– meer volgers social media
Sluit af met iets positiefs bij de rekening en motiveer je gasten om terug te komen. Voor Zaut een kans om juist meer gasten te krijgen op de rustige dagen door een woensdagdeal te bedenken.
Doordat iedereen deze flyer krijgt is het ook het perfecte moment om te laten weten dat Zaut op de socials te volgen is.
KERNWAARDE GEZELLIGHEID
Doel van de poster
– laten zien waar je online bent
– meer volgers op social media
Het toilet is bij een restaurant een plek waar veel gasten komen en echt even tijd en aandacht
hebben. Daarom de perfecte plek om iets te vertellen, bijvoorbeeld over social media!
Bijna 400% meer profielbezoeken op Instagram
Gestage stijging in interactie
Eerste video’s die eruit springen qua bereik
Facebookpagina gestart voor de 40+ doelgroep. Nog klein, maar groeiend
Rust omdat je weet dat socials geregeld is